کد مطلب:40504
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
خطيبي روي منبر گفت اين حديث در رابطه با پيامبرص كه درغار حرا جبرئيل گفت : اقراء ... سپس پيغمبرص فرمود نمي دانم نوعي توهين به پيامبرصاست ويا حديث دروغ است به نظر من هم جاي تأمل دارد، نظر علماء چيست؟
البته سخني كه شما از خطيبي نقل كرديد روايت مي باشد نه حديث. بايد توجه كرد كه اين روايت در برخي از كتابهاي تاريخي اهل سنت مانند طبري نقل شده است. علامه طباطبايي نيز در تفسير شريف الميزان به نقد اين روايت مي پردازد وآن را خالي از اشكال نمي داند.چون اين روايت در منابع اهل سنت و كتب روايي وتفسيري آنها نقل شده وثاقت آن محل ترديد و نقد مي باشد. مشهور آن است كه پيامبرص قبل از پيامبري خواندن ونوشتن نمي دانسته وحتي بعداز رسالت ازخواندن و نوشتن استفاده نمي كرد. شما مي توانيد به كتاب معروف شهيد مطهري پيامبر امي رجوع كنيد.
بايد توجه داشت به قول علامه طباطبايي چون خداوند به رسول گراميص امر خواندن را مي كند پس بايد او را توانا برخواندن كرده باشد.1 و حقيقت نيز همين است در تفسير روان جاويد به نقل از تفسير قمي ازامام با قرع روايت كرده كه فرمود : اين اولين سوره است كه نازل شده بر پيامبرص. جبرئيل نازل شد وعرض داشت اي محمدص بخوان. حضرت فرمود چه بخوانم؟ عرضه داشت بخوان به نام پروردگارت كه خلق فرمود 2 دوست عزيز توجه نماييد كه درروايت از امام باقرع حضرت رسولص درمقابل امر جبرئيل كه گفته بخوان اقراء فرموده : چه بخوانم؟ وشايد بقيه آيه بعد ازسؤال پيامبرص نازل شده كه اين محتمل است درست باشد و دليل جهل پيامبرص نيست بلكه پيامبرص در مقابل امري كه به او شده آن را اجابت كرده وفرموده چه چيز را بخوانم؟ بعد بقيه آيه نازل شده كه بخوان به نام كسي كه تو را آفريد البته بايد توجه داشت كه قبل از اين آيه اقراء... بسم الله الرحمن الرحيم به عنوان اولين آيه بر قلب مقدس پيامبرص نازل شده وآيه دومي تأكيدي بود برآيه ي قبلي.
در پايان بايد گفت علم فراتر ازخواندن و نوشتن است . و كسب علم راه هاي گوناگوني دارد كه يك راه آن خواندن و نوشتن مي باشد. نبي مكرم اسلامص عالم بود اما سواد ظاهري را نداشت، چنان كه فرمودند : انا مدينه العلم وعلي بابها... واينكه سوادخواندن و نوشتن ظاهري را نداشتند نقصي برحضرت نيست. بلكه فضيلتي است كه حضرت عالم باشنداما متعلم نباشند به اين معني كه علم را از منبع علم يعني ذات اقدس اله گرفته اند.
(1) الميزان،ج20،علامه طباطبايي،
(2) تفسير روان جاويد
منابعبراي مطالعه بيشتر:
الف ـ پيامبر امي ، شهيد مطهري
ب ـ تفسير نمونه
ج ـ تفسير نوين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.